خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1398/11/12 - 16:12
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : بین الملل

سخنرانی پزشکیان در پانزدهمین کنفرانس اتحادیه مجالس کشورهای اسلامی بورکینافاسو

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در پانزدهمین کنفرانس اتحادیه مجالس کشورهای اسلامی بورکینافاسو به ایراد سخنرانی پرداخت.

به گزارش خبرگزاری خانه‌ ملت، مسعود پزشکیان، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی (پنج شنبه، 10 بهمن ماه) در پانزدهمین کنفرانس اتحادیه مجالس کشورهای اسلامی بورکینافاسو به ایراد سخنرانی پرداخت.



 



متن سخنرانی به شرح ذیل است:



 



بسم الله الرحمن الرحیم



الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی سیدنا و نبینا محمد و آله‌الطاهرین و صحبه‌المنتجبین



 



جناب آقای رئیس



آقایان و خانم‌ها



 



در ابتدا مفتخرم از مهمان‌نوازی جناب آقای الحسن ساکاندی رئیس محترم مجلس و دولت و ملت بورکینافاسو تشکر کنم و همچنین اقدام تروریستی اخیر در بورکینافاسو را محکوم می نمایم و جنایت تروریستی امریکای جنایتکار در به شهادت رساندن فرمانده شجاع و فداکار ژنرال قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس در کشور عراق را محکوم می‌کنم.



 



آقای رئیس، همکاران گرامی



جمهوری اسلامی ایران اعلام طرح موهوم معامله قرن که اخیراً توسط رئیس جمهور آمریکا رونمایی شد را اقدامی یکجانبه و برخلاف قوانین و قطعنامه‌های بین‌المللی می داند و این اقدام را محکوم می کند بی تردید نادیده گرفتن حقوق مشروع ملت قهرمان و مظلوم فلسطین که به مدت بیش از 7 دهه برای تحقق این حقوق مجاهدت و تلاش نموده، نه تنها به حل مسالمت‌آمیز مساله فلسطین کمک نخواهد نمود، بلکه ثبات و امنیت ناپایدار منطقه را تشدید خواهد نمود.



جمهوری اسلامی ایران با ثبت طرح دموکراتیک برگزاری همه‌پرسی نزد سازمان ملل تنها راه‌حل سیاسی برون رفت از بحران فلسطین را اجرای این طرح توسط سازمان ملل، با مشارکت ساکنین اصلی (مسلمان یهودی و مسیحی) می‌داند و از این نشست می‌خواهد از این طرح حمایت نماید. جمهوری اسلامی ایران آماده است برای وحدت جهان إسلام و به منظور مقابله با توطئه بزرگی که کیان امت اسلام را به خطر می اندازد در هر سطحی با تمامی کشورهای اسلامی آماده همکاری است.



 



 آقای رئیس خانم‌ها و آقایان



وحدت، همگرایی و همکاری مسلمانان باید به عنوان مهمترین موضوع راهبردی جهان اسلام مورد عنایت ویژه PUIC قرار داشته باشد، زیرا استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا با تدوین راهبرد جنگ‌های نیابتی درصدد است تا با طرح تضعیف و تجزیه کشورهای اسلامی بر اساس تشدید و تقویت اختلافات از طریق شعله ور ساختن اختلافات و درگیری‌های مبتنی بر مذهب، قومیت و ملیت، اهداف شوم خود را پیاده کند و بدین طریق تسلط نامشروع خود را در جهان اسلام همیشگی ساخته و منافع مادی و ثروت‌‌های خدادادی مسلمین را به تاراج برد.



 بر اساس آیه‌های شریفه‌: إنّ هٰذه أمّتکم أمّةً واحدةً وأنا ربّکم فاعبدون، واعتصموا بحبل اللّه جمیعًا ولا تفرّقوا قرآن همه مسلمانان جهان را به وحدت و برادری و چنگ زدن به ریسمان وحدت بخشی الهی فراخوانده و آنها را از تفرقه برحذر می‌دارد.



 



حضار گرامی



امروزه بسیاری از کشورهای در حال توسعه از جمله کشورهای اسلامی با چالش‌های گوناگونی از جمله در زمینه فقر، بهداشت، محیط زیست، امنیت انرژی، آب و غذا رو به رو هستند. برای مقابله با این چالش‌ها، تصویب ابتکارات عملی و مشارکت فعال و به کارگیری جوانان باید به صورت جدی در دستور کار اتحادیه بین‌المجالس کشورهای اسلامی قرار گیرد که این موضوع شعار کنفرانس پانزدهم می‌باشد‌. ارتقاء همکاری‌های اقتصادی - تجاری میان کشورهای اسلامی با محوریت یک سازمان همکاری اسلامی اصلاح شده که در آن مشارکت آزاد و کامل کلیه کشورهای عضو در کلیه فعالیت‌های آن تضمین شده باشد و تلاش مجدانه برای شکل‌گیری ساختارهای نوینی همچون تاسیس بازار مشترک اسلامی، تمهید مقدمات جریان آزاد گردش کار، سرمایه و نیروی انسانی و شکل‌دهی یک اتحادیه پولی - مالی و یکسان‌سازی قوانین تجارت مشترک و تسهیل در این امور میان کشورهای اسلامی می‌تواند افق کاری روشن در مقابل اتحادیه به شمار آیند و با جدیت در دستور کار آن قرار گیرند.



 



همکاران گرامی



در پایان، بار دیگر تاکید می‌کنم که جمهوری اسلامی ایران همواره حامی ترویج و تقویت همکاری و همفکری در سطح اتحادیه بین‌المجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی بر اساس اهداف و مقاصد مطروحه در منشور آن و در فضایی مبتنی بر تصمیم‌گیری‌ها و اقدامات اجماعی و فراگیر منطبق با مصالح عالیه کلیه اعضا بوده است. حرکت کلیه پارلمان‌های عضو اتحادیه همچون گذشته در این مسیر با تکیه بر ضرورت حفظ و تقویت وحدت و اعتلای امت اسلامی، تضمین کننده امنیت و توسعه پایدار جهان اسلام خواهد بود.



 



متشکرم



والسلام علیکم و رحمت الله



خبرنگار: فوأد فاضلی



پایان پیام/



 

  • کد خبر : 294967
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار